Coaching?
CO TO JEST?
Coaching to przede wszystkim relacja. Poufna i bezpieczna. Relacja, w której obie strony są ze sobą równe. Jest wolna od oceniania, krytyki czy udzielania rad. To Ty jako Klient jesteś specjalistą od samego siebie, swojego życia i doświadczenia. Wiem, że podjąłeś najlepsze z możliwych decyzji w danym momencie. Każda z nich, każde Twoje doświadczenie, Twoje wartości i przekonania to Twoje zasoby, które możesz teraz odpowiednio wykorzystać. Celem coachingu jest wykreowanie zmiany i to takiej zmiany, jakiej chcesz Ty sam, wolny od wszelkich nacisków. Coaching daje możliwość poszerzenia lub zmiany perspektywy patrzenia na konkretną sytuację i Twoje życie, znalezienia motywacji do działania, zaplanowania kolejnych etapów życia czy biznesu, określenia wizji, znalezienia pasji, a idąc dalej, poprawy relacji, umiejętności odczuwania satysfakcji i poczucia wpływu na swoje życie.
Według International Coach Federation – największej organizacji coachingowej na świecie, coaching jest interaktywnym procesem realizowanym w formie cyklicznych spotkań, który pomaga pojedynczym osobom i organizacjom w których funkcjonują w przyspieszeniu tempa rozwoju i polepszeniu efektów działania. Dzięki coachingowi klient ustala konkretniejsze cele, optymalizuje swoje działania, podejmuje trafniejsze decyzje i pełniej korzysta ze swoich zasobów i kompetencji. Coaching jest procesem, który wzmacnia samoświadomość klienta oraz wspiera go w samodzielnym dokonywaniu zamierzonej zmiany w oparciu o własne wartości, odkrycia, wnioski i zasoby.
CZY COACHING JEST DLA CIEBIE?
Potrzebne są tak naprawdę dwie rzeczy aby coaching mógł zaistnieć: Jesteś chętny i gotowy aby pracować nad swoim życiem lub biznesem oraz istnieje przestrzeń pomiędzy miejscem w którym znajdujesz się obecnie Ty lub Twój biznes, a miejscem w którym chcesz i zamierzasz się znaleźć. Ponadto tak jak wspomniałem wcześniej coaching to relacja i potrzebna jest wzajemna akceptacja obu stron.
Kto najczęściej korzysta z usług coacha?
– Osoby, które są na etapie podjęcia ważnych decyzji lub wyboru drogi
– Osoby, które chcą odnaleźć się w nowych dla nich sytuacjach
– Osoby odczuwające brak satysfakcji ich obecną rzeczywistością
– Ludzie poszukujący życiowej drogi, pasji lub wizji
– Osoby, które pragną zaplanować wybrany obszar swojego życia lub biznesu
– Osoby pragnące wzmocnić pewność siebie i wykorzystać swój potencjał
– Osoby, które wyjechały za granicę lub zmieniły otoczenie
– Managerowie i liderzy zespołów
– Ludzie chcący pracować nad swoimi relacjami i komunikacją z otoczeniem
CO W EFEKCIE?
– Wzmocnisz swoją pewność siebie i poczucie własnej wartości w wielu aspektach
– Zrozumiesz swoje emocje i nauczysz sobie z nimi radzić
– Zdefiniujesz i wdrożysz nową jakość do swojego życia
– Odnajdziesz się w nowych sytuacjach i nauczysz radzić sobie z nimi w przyszłości
– Zwiększysz efektywność i wyniki biznesowe
– Poczujesz na nowo satysfakcję i radość z życia i pracy
– Poprawisz relacje ze swoim otoczeniem
A TY PO CZYM POZNASZ, ŻE COŚ ZMIENIŁO SIĘ W TWOIM ŻYCIU?

Cechy charakteryzujące coaching:
- Coaching jest pracą nad osiągnięciem celu klienta, który obejmuje wprowadzenie pozytywnej zmiany w jego życiu zawodowym i/lub prywatnym.
- To klient decyduje jaki cel i w jaki sposób chce osiągnąć. Coach wspiera klienta w procesie realizacji celu używając metod poszerzających jego perspektywę i potencjał. Do tych metod zaliczamy m.in pytania otwarte oraz liczne techniki psychologiczne.
- Coaching jest zorientowany na rezultat i kładzie nacisk na przyszłość. Kluczowe w procesie coachingowym są wizja celu i plan jego osiągnięcia.
- Klient dokonuje procesu zmiany i realizacji swojego celu poprzez autorefleksję, poznanie nowych perspektyw, zmianę nawyków i przekonań, odniesienie do własnej hierarchii wartości itp.
- Klient jest ekspertem od siebie, to on kreuje najlepsze dla siebie rozwiązanie korzystając z dostępnych mu własnych zasobów. Coach jest ekspertem od procesu poszukiwania rozwiązań oraz wprowadzania.
- Coaching jest partnerską relacją pomiędzy coachem a klientem. W odróżnieniu od innych metod rozwojowych np. mentoringu obie strony są równe.
- Coach nie przedstawia gotowych rozwiązań. Dzięki temu klient poza osiągnięciem celu, kreuje własne poczucie sprawczości, nabywa umiejętność podejmowania decyzji w oparciu o własne wartości.
- Fundamentem coachingu jest relacja oparta na zaufaniu. Przebieg procesu coachingowego jest poufny. Wyłącznym dysponentem treści spotkań jest klient i tylko on decyduje o dzieleniu się nią z innymi.
Coaching nie jest:
- Psychoterapią, która zazwyczaj skierowana jest na diagnozę przeszłości i jej wpływu na aktualne
- Doradztwem/konsultingiem, którego celem jest doradzanie i dostarczanie gotowych rozwiązań,
- Mentoringiem, który jest procesem rozwoju, gdzie najważniejszą rolę odgrywa relacja
- Trenerstwem, które jest transferem wiedzy oraz trenowaniem umiejętności klientów, gdzie realizowany jest cel trenera i/lub sponsora danego szkolenia
- Nauczaniem, które jest przekazywanie wiedzy przez nauczyciela uczniowi.
W jakich obszarach można pracować przy pomocy
coachingu?
Obszar pracy wybiera klient.
Przykładowe tematy zawodowe to:
– efektywna komunikacja interpersonalna w organizacji
– zarządzanie zespołem
– przywództwo
– zarządzanie sobą w czasie
– zmiana stanowiska połączona z nową rolą
– rozwój zawodowy
– wystąpienia publiczne i budowanie wizerunku
– automotywacja
– wypalenie zawodowe
– utrzymanie równowagi między pracą a życiem osobistym
Przykładowe tematy osobiste to:
– określanie misji i celów życiowych w oparciu o wartości
– określenie i wykorzystanie osobistego potencjału
– poczucie własnej wartości
– skuteczne radzenie sobie ze stresem
– efektywna komunikacja interpersonalna
– relacje w związku