Quo Vadis Polski Coachingu?


Przez polskie media wszelkiej maści przetaczają sie ostatnimi czasy dyskusje nt definicji, skuteczności, moralności i etyczności COACHINGU.

 

Jaki obraz coachingu i polskiego rynku coachingowego budują wydarzenia takie jak ostatnia dyskusja prof. psychologii Zbigniewa Nęckiego z Mateuszem Grzesiakiem oraz wszelkiej maści mówcy nazywający siebie samych coachami a gdy nadchodzi moment kiedy mogą się umiejętnościami coachingowymi wykazać albo nie potrafią powiedzieć czym jest coaching albo biją się z uczestnikami po twarzach?

 

https://swiatsiekreci.tvp.pl/23556791/coaching-szarlataneria-czy-sposob-na-zmiane-zycia

 

Nie lada wyzwaniem dla współczesnego coacha jest określenie „poganiacz szczurów” czy „szarlatan” lub obawy przed biciem po twarzy czy nie wiadomo czym jeszcze.

 

Rynek coachingowy jak każdy  na etapie rozwoju, będzie przeżywał wszelkiego rodzaju perturbacje dopóty dopóki ludzie z pasją, wykształceniem, powołaniem a przede wszystkim umiejętnościami praktycznymi nie opanują znacznej części rynku. Póki tak nie będzie, odbiorca faktycznie potrzebujący takiej usługi będzie napotykał na marketingowe twory korzystające rynkowych uwarunkowań. I takie jest prawo rynku a bezpośredni wpływ na to ma jedynie tempo kształcenia i budowania doświadczenia nowych adeptów coachingu a każdy z coachów wie iż prawdziwe powołanie do coachingu nie rodzi się w portfelu a w sercu i umyśle.

 

Parafrazując jeden z moich autorytetów powiem co należy stwierdzić iż dobra praca sama się obroni i zbuduje nasz autorytet w oczach Klienta.

 

A każdy news w mediach o kolejnych ekscesach przedstawicieli naszego rynku coachingowego to świadomość iz to kolejny krok do klarowania się tego czym naprawdę jest coaching i zwolnienie miejsca dla tych bardziej kompetentnych i prawdziwych.

P.B.

*do zdjęcia wyróżniającego użyto kadru z programu TVP1 „Świat się kręci” z dn. 12.01.2015

Udostępnij: