PO DRUGIE: NIEUSTANNIE WYMIENIAJ DOŚWIADCZENIA

Ktoś kiedyś powiedział, że należy wymieniać doświadczenia, ale tylko na lepsze. W tym kontekście rzecz tyczy się autorytetów, które należy bezwzględnie szanować, co nie równa się ze ślepym zaufaniem. Czyjeś doświadczenie to bezcenna wiedza, którą należy czerpać pełnymi garściami, bo daje Ci materiał do pracy w Twoich realiach. Niech nie kusi Cię bezwzględna implikacja tej wiedzy do Twojej sytuacji. Należy się jej poważna obróbka. Badaj ryzyko każdej rady. Możesz skorzystać z prostej analizy SWOT, tak, aby dopasować rozwiązanie do Twojej sytuacji. Rób wszystko, aby każda Twoja decyzja była maksymalnie świadoma czy to na temat wdrożenia czy odrzucenia danego rozwiązania. Nie bój się dyskutować i świadomie podchodzić do każdej „złotej rady” i być głosem rozsądku nawet na fali populizmu Twoich kolegów. Warunkiem krytyki jednak jest jej konstruktywność, jednocześnie manager i lider znający realia swojej pracy i potrzeby swoich ludzi nie powinien obawiać się o jej brak. Z kolei warunkiem konstruktywności jest jej „zwrotność”, co oznacza, że nie możesz się obawiać przyjęcia krytyki także Twojego rozwiązania. Stąd tak ważna jest świadomość na temat jego mocnych i słabych stron.

Pomocne w podjęciu decyzji może być również narzędzie w postaci pytań kartezjańskich. O tym więcej tutaj.

Warto dodać, że doświadczenia i Know-How, należy wymieniać dosłownie z każdym. I z tymi z większym doświadczeniem i z tymi z mniejszym, czasem warto też skorzystać z niezależnego obserwatora w postaci kogoś niezwiązanego ze sprawą. Zarówno praktyczna wiedza jak i świeże spojrzenie pomogą Ci zmienić pespektywę patrzenia na daną kwestię. Oglądaj, więc temat z każdej możliwej strony i jak największą ilością oczu. Punkt widzenia zależy od miejsca siedzenia- to stare powiedzenie jest tu jak najbardziej na miejscu. Czasem ktoś nie wie, że się nie da i to zrobi – dlaczego więc masz tego nie wykorzystać?

Photo: Rawpixel

O AUTORZE

Piotr Borwin

Certyfikowany Coach EPC®, ekspert w obszarze komunikacji i relacji, certyfikowany project manager IPMA®, coach menedżera i lidera. Absolwent Erickson College International i Uniwersytetu Łódzkiego. Wiedzę zdobywał od praktyków coachingu z Polski, Europy, USA i Kanady. Wieloletni praktyk sprzedaży i zarządzania z ponadprzeciętnymi wynikami. Dzięki swojemu doświadczeniu, znakomicie rozumie specyfikę pracy menedżera oraz zarządzania i komunikacji z zespołem.

Dziś wspiera Klientów w obszarze relacji, kariery, umiejętności komunikacyjnych oraz kompetencji menedżerskich. Nie obce są mu tematy życia na emigracji, pewności siebie i samoakceptacji, wyznaczania i osiągania celów i wzmacniania pewności siebie . Specjalizuje się w coachingu relacji i coachingu menedżerskim. Jego największą zawodową pasją jest edukacja początkujących managerów. Jest twórcą autorskiego programu INTRO MANAGEMENT®, z pomocą którego od lat wspiera menedżerów.

Prywatnie podróżnik i zapalony backpacker. Pasjonat i praktyk filozofii ZEN. Fascynat storytellingu. W wolnym czasie grywa na ukulele i instrumentach etnicznych. Wielbiciel dobrej książki i częsty bywalec bieszczadzkiego szlaku. Hobbystycznie zajmuje się tematyką związaną z kreowaniem wizerunku, zdrowym trybem życia i medytacją.