PO SIÓDME: UNIKAJ TRÓJKĄTÓW

Różne rzeczy przeszły Ci teraz przez myśl, ale nie o nich będziemy tu prawić. Mam tu na myśli trójkąt dramatyczny, znany również, jako trójkąt Karpmana. Jak każdy trójkąt, składa się trzech elementów a są nimi role i wchodzenia w każdą z nich należy wystrzegać się jak ognia:

1. KAT/PRZEŚLADOWCA


Obwiniasz członków zespołu o niepowodzenia. Szukasz wtedy winnych wśród wszystkich poza sobą samym. To nic innego jak uciekanie przed odpowiedzialnością za własne decyzje. Nie ma to nic wspólnego z budowaniem autorytetu. Zamiast szukać rozwiązania, szukasz kozła ofiarnego. To niestety dość popularne, ale sławy w ten sposób nie zyskasz. Zyskasz natomiast strach i niezdrową atmosferę w zespole. Ludzie będą przerzucać odpowiedzialność między sobą byleby uniknąć odpowiedzialności, bo taki mają przykład z góry. Ten sposób zarządzania kojarzy się raczej totalitarnym systemem oraz jest prostą drogą do poczucia nieomylności i despotyzmu, bo przecież „ Ja tak mówię i tak ma być!”

Pamiętaj, żaden, nawet siermiężny opierdol nie zastąpi konstruktywnego feedbacku.

2. OFIARA

W tej roli szukasz wsparcia poprzez wszelkie przejawy nieporadności i emocjonalnego szantażu. Tutaj to Ty jesteś ten biedny, zmęczony i obłożony robotą i szukasz pomocy wśród Twoich ludzi. Ludzie wtedy czy to z sympatii, przypodobania się Tobie czy prostu ludzkiej litości zaczynają Cię wyręczać w Twoich obowiązkach. Nie ma to nic wspólnego z pozycją lidera i byciem autorytetem. To zwyczajny szantaż emocjonalny i wykorzystywanie pozycji przełożonego. Zwłaszcza w sytuacji, gdy z roli kata przeradzasz się ofiarę. Wyręczają Cię wtedy nie z litości, ale ze strachu. W efekcie zaniedbują swoje obowiązki a Ty zawalasz kolejny projekt lub miesiąc.

3. RATOWNIK

W tej sytuacji, jest bez mała odwrotnie niż w przypadku roli ofiary. Tutaj to Ty ratujesz swoich ludzi z opresji i nadmiaru obowiązków wyręczając ich. Uważasz, że robiąc coś za kogoś zbudujesz pozycję miłego, sympatycznego i pomocnego gościa. Z tym, że słowo „pomoc” w roli managera (w sumie w większości życiowych też) polega na czyś zdecydowanie innym.
W pierwszej kolejności należy sięgnąć do już posiadanych przez osobę potrzebującą pomocy, zapytać się, jaki ma pomysł na rozwiązanie problemu, jakich oczekuje po nim efektów, jakie widzi szanse i zagrożenia a dopiero na końcu, jakiego wsparcia z Twojej strony potrzebuje. W sytuacji, gdy pomysłów brak lub Twoje doświadczenie pokazuje, że te przestawione prowadzą do nikąd, jest miejsce na instruktaż, czyli pokazowe wykonanie czynności przez Ciebie lub przydzielenie doświadczenia mentora, który na określonych zasadach (niepolegających na wyręczaniu) wdroży bohatera tej historii w prawidłowe wykonywanie danego zadania.

Jedno w tym punkcie należy nadmienić. Unikanie roli ratownika nie może stać się Twoją wymówką w sytuacji, kiedy faktycznie czas zakasać rękawy i wesprzeć zespół swoją pracą.

Więcej o trójkącie Karpmana znajdziesz –> TUTAJ <–

Photo: Jahanzaib

O AUTORZE

Piotr Borwin

Certyfikowany Coach EPC®, ekspert w obszarze komunikacji i relacji, certyfikowany project manager IPMA®, coach menedżera i lidera. Absolwent Erickson College International i Uniwersytetu Łódzkiego. Wiedzę zdobywał od praktyków coachingu z Polski, Europy, USA i Kanady. Wieloletni praktyk sprzedaży i zarządzania z ponadprzeciętnymi wynikami. Dzięki swojemu doświadczeniu, znakomicie rozumie specyfikę pracy menedżera oraz zarządzania i komunikacji z zespołem.

Dziś wspiera Klientów w obszarze relacji, kariery, umiejętności komunikacyjnych oraz kompetencji menedżerskich. Nie obce są mu tematy życia na emigracji, pewności siebie i samoakceptacji, wyznaczania i osiągania celów i wzmacniania pewności siebie . Specjalizuje się w coachingu relacji i coachingu menedżerskim. Jego największą zawodową pasją jest edukacja początkujących managerów. Jest twórcą autorskiego programu INTRO MANAGEMENT®, z pomocą którego od lat wspiera menedżerów.

Prywatnie podróżnik i zapalony backpacker. Pasjonat i praktyk filozofii ZEN. Fascynat storytellingu. W wolnym czasie grywa na ukulele i instrumentach etnicznych. Wielbiciel dobrej książki i częsty bywalec bieszczadzkiego szlaku. Hobbystycznie zajmuje się tematyką związaną z kreowaniem wizerunku, zdrowym trybem życia i medytacją.